Особливості роботи з учнями та студентами з різними
типами темпераменту.
Багато хто чув слово ТЕМПЕРАМЕНТ, але далеко не всі знають, що ж це таке. Темперамент – це вроджена якість особистості, яка передається у спадок та майже не піддається змінам. Темперамент визначає темп, ритм, швидкість та інтенсивність психічних реакцій, від чого залежить швидкість переключення уваги, прояву емоцій, швидкість сприймання, прояв вольових якостей, темп та ритм мови. Всі ці якості обов’язково необхідно враховувати під час роботи з учнями та студентами.
В основі темпераменту лежать такі якості нервової системи людини:
1) сила процесів збудження та гальмування, від яких залежить витривалість, та, як слідство, і працездатність клітин кори головного мозку;
2) рухливість нервових процесів – та швидкість, з якою збудження змінюється гальмуванням, а гальмування – збудженням;
3) врівноваженість нервової системи – те, в якому ступені сила збудження відповідає силі гальмування.
Ці властивості нервової системи в комбінації і утворюють типи вищої нервової діяльності, які дають основу темпераменту.
І. П. Павлов виділив чотири основних типи:
Особливості типів темпераменту починають виявлятися ще в дитинстві. А в учнів та студентів ВНЗ ці особливості становляться помітними ще під час вступної кампанії. Хтось швидко написав роботу та здав її через півгодини. Хтось довго перевіряє та ще сидить в аудиторії, коли всі вже розійшлися. Зовсім не обов’язково, що ця дитина погано знає матеріал, можливо вона меланхолік за темпераментом, а перший був холериком. Як же відрізняти їх і як слід враховувати їх особливості під час навчального процесу. Які вони: сангвініки, флегматики, холерики та меланхоліки…
ПСИХОЛОГІЧНИЙ ПОРТРЕТ ХОЛЕРИКА
Девіз холерика – «все або нічого!». Холерики відрізняються підвищеною збудливістю і неврівноваженістю поведінки, різкими змінами настрою. Всі реакції даного типу носять яскравий характер. Коли «заведеться», може бути агресивним, схильним до ризику. Міміка і жести виразні, мова швидка. Витрачає багато енергії, тому холерику потрібен досить тривалий період сну, щоб відновитися.
У діяльності енергійний, цілком віддається справі, здатний подолати будь-які перешкоди, може виконувати багато завдань одночасно. У спілкуванні прагне лідерства, віддає перевагу рухливим іграм, динамічним заняттям. Товариський, але буває дуже прямолінійним, що заважає йому підтримувати рівні відносини з оточуючими. Важко пристосовується до всіляких обмежень, режимних моментів, вимог старших. Діти такого типу часто намагаються керувати дорослими, конфліктують зі своїми однолітками, не хочуть виконувати певні правила, можуть висловлювати протест. «На місці» там, де потрібна швидка реакція і ініціатива.
Позитивні риси: товариський, енергійний, впевнений у собі, наполегливий, активний, ініціативний, вважає за краще боротися.
Негативні риси: нестриманий, дратівливий, грубий, запальний, здатний на безрозсудні вчинки, часто ризикує.
Рекомендації: слід раціонально використовувати енергію дитини шляхом переключення з одного виду діяльності на інший, не гальмувати активність таких дітей у формі прямої заборони. Не підвищувати голос і не залякувати, але й не задовольняти їх примхи тільки заради спокою. Холеричні діти потребують тактовної допомоги та співчуття при ускладненнях. Спілкуйтесь спокійним та впевненим тоном, намагайтесь уникати різних емоційних реакцій, спрямованих безпосередньо на учня або студента. Краще впливати опосередковано, через колектив. Враховуйте мотиви вчинків, залучайте до активної діяльності, пов’язаної з виявом ініціативи.
ПСИХОЛОГІЧНИЙ ПОРТРЕТ ФЛЕГМАТИКА
Спокійний, повільний, пунктуальний, врівноважений, незворушний в будь-яких ситуаціях, легко стримує свої пориви і емоції, вміє терпіти фізичний біль. У нього майже не буває некерованих вчинків. Легко і успішно виконує роботу, що вимагає напруги. Особливо ефективний при монотонній роботі. Неквапливий, діє за принципом «7 разів відміряй, 1 раз відріж». Любить планувати свою роботу, дотримуватись прийнятого розпорядку життя. Упертий і наполегливий в досягненні мети, почате звичайно доводить до кінця. Коротко спілкується, не любить порожнього базікання. Насилу пристосовується до нової обстановки. Хворобливо реагує, коли необхідно перебудуватися або відмовитися від звички. Болісно переживає несправедливість, зазіхання на його права, розлуку з близькими людьми. Боїться і не любить змін, нестабільності. Не витримує фізичних навантажень, якщо змушений виконувати їх у швидкому темпі. Хороший там, де потрібні зваженість, неквапливість.
Позитивні риси: неквапливий, схильний до порядку, неконфліктний, поступливий, розсудливий, діловитий, наполегливий, сильна воля, відчуття товариства.
Негативні риси: млявий, байдужий у відношенні до праці, себе, людей; сором’язливість, лінощі.
Рекомендації: слід наполегливо використовувати завбачливі настанови на будь-яку діяльність, здійснювати докладний інструктаж (Що? Коли? У якій послідовності?). Не карайте флегматика за повільність, не звинувачуйте у некмітливості, бо тоді у дитини формується комплекс неповноцінності через постійні невдачі. Залучайте до цікавої діяльності, стимулюйте вияв щирих почуттів, зміцнюйте віру у власні сили. Уникайте демонстративних доручень, пов’язаних з високим темпом виконання. Помічайте та вітайте кожен вияв самостійності дитини, непомітно допомагайте у складних справах. У флегматиків необхідно на життєвих прикладах розвивати уяву, мислення, почуття. Потрібно навчати також правильно переключати увагу під час виконання завдань і раціонально розподіляти час.
ПСИХОЛОГІЧНИЙ ПОРТРЕТ САНГВІНІКА
Легко йде на контакт, швидко адаптується в новому колективі. Живий, рухливий, швидко реагує на події. Не губиться в будь-якій ситуації, легко ладнає з людьми, знаходить спільну мову, часто стає «душею компанії». Легко і швидко при необхідності змінює тактику поведінки, винахідливий і дотепний. Міміка і жести яскраві й виразні, голос гучний, настрій доволі стійкий. Відрізняється ораторськими здібностями, життєлюбністю, мажорним настроєм, здатний повести за собою, користується симпатією ровесників.
Легко береться за справу, відгукується на все нове, але так само легко здатний втратити до неї інтерес, коли відчуття новизни проходить. Інтереси і нахили мають поверховий характер. Намагається займатися тільки приємною, легкою і цікавою для нього діяльністю й уникати складного, неприємного, нецікавого. Уміє долати перешкоди. Люблячи комфорт, легко мириться зі скрутою. Необхідний там, де потрібні швидка реакція і холоднокровність.
Позитивні риси: допитливий, товариський, привітний, рухливий, життєрадісний, емоційний, жвавий, комунікабельний, впевнений, любить бути в колективі.
Негативні риси: легковажний, безтурботний, нестійкі інтереси, переоцінює себе, не доводить справи до кінця.
Рекомендації: вимоги повинні бути максимально справедливими. Варто давати вихід енергії, стимулювати розкриття потенціалу і здібностей у суспільно-корисній праці. Довіряйте, підтримуйте корисну ініціативу, починання, закріплюйте віру у власні сили у процесі подолання труднощів. Допомогу надавайте у формі відкритої дружньої підтримки, поради. Не варто давати доручення, пов’язані з довготривалою монотонною діяльністю. Використовуйте додаткові стимули, аби домогтися завершення роботи. Якщо дитина недоброякісно виконала завдання, примушуйте виконати те саме ще раз. Пам’ятайте, що в дитини – сангвініка швидко руйнуються звички, вона швидко втомлюється від одноманітних занять, форм і методів роботи. Формуйте стійкі інтереси, навчіть виконувати роботу до кінця.
Будьте максимально вимогливими при скоєнні дитиною порушень. Навчіть дитину дорожити дружбою. Використовуйте лідерські якості сангвініка в колективі, залучаючи до організації суспільно корисних заходів.
ПСИХОЛОГІЧНИЙ ПОРТРЕТ МЕЛАНХОЛІКА
Такі діти малоактивні, вразливі, малорухливі. Чуттєві, їх легко образити, глибоко переживають найменші невдачі. Все приймають близько до серця, лякливі. Ці особистісні якості не можна ліквідувати. Відчуття відрізняються глибиною. Звичайно замкнутий, меланхолік розкутий тільки з близькими. Не прагне бути на перших ролях. Дуже вимогливий до себе і оточуючих.
Досить пасивний у спілкуванні з дорослими і однолітками. Тактовний, уміє зважати на почуття інших людей. Важко переносить інтенсивну роботу, надає перевагу спокійним видам діяльності. Швидко втомлюється, нерішучий, схильний до коливань. Дуже вразливий і чутливий до схвалення своєї діяльності чи негативної оцінки результатів своєї праці. У екстремальних і стресових ситуаціях можливий зрив, але у звичайній доброзичливій обстановці меланхоліки кмітливі, уважні і чуйні. Слабкий тип нервової системи. Дуже довго і хворобливо адаптується в новому колективі.
Позитивні риси: м`який, тактовний, делікатний, серйозний, чуйний, уміє дружити.
Негативні риси: замкнутий, образливий, пригнічений, песимістичний.
Рекомендації: завжди дотримуйтесь принципу поступовості. Правильний виховний підхід полягає в тому, що дорослий виявляє співчуття і повне розуміння. Тактовно, глибоко і зацікавлено проникайте в духовний світ дитини. Проявляйте максимум доброти, здійснюйте моральну підтримку та зміцнюйте віру у власні сили.
Не допускайте підвищення голосу, окриків та непосильних вимог. Виховуйте волю, наполегливість і почуття власної цінності в колективі. Вчасно приходьте на допомогу під час виконання завдань, схвалюйте, підтримуйте найменший прояв активності. Потрібно через певний проміжок часу організовувати «ситуації успіху» для такої дитини. Вчіть планувати свою діяльність, розумно розподіляти час. Важливо навчити дитину збалансувати добову і тижневу тривалість праці та відпочинку, інакше можливе нервове і фізичне виснаження на ґрунті хронічної перевтоми або формування відрази до праці, апатія.
Наведені вище чотири основних типи темпераменту практично не існують у чистому вигляді. Між ними існують шістнадцять проміжних форм, за яких можливі компенсації типологічних проявів основних типів. Наприклад, якщо студент холерико-меланхолік, то в цьому випадку, дуже вірогідно, що імпульсивність холерика буде скомпенсована нерішучістю меланхоліка або навпаки, це вже кому і що подобається. У результаті рішення приймаються без поспіху, не затягуючи цей процес. Існують думки, що майже в кожному з нас є частка холерика, флегматика, сангвініка та меланхоліка. Справа тільки у відсотковому відношенні.
Педагог повинен під час своєї роботи враховувати не тільки особливості темпераменту студента та учня, а й особливості свого темпераменту. Іноді здається, що студент занадто повільний, але якщо педагог виражений холерик, то повільними для нього будуть майже всі.
Якщо Ви бажаєте дізнатися про свій тип темпераменту, для цього слід завітати до кабінету психолога та пройти спеціальний тест.
Джерела інформації: Немов Р. С. Психология. – М., 2007;
Барташев А. В. Диагностика темперамента и характера. – М., 2007;
Щёкин Г.В. Визуальная психодиагностика: познание людей по их внешности и поведению. – К., 2007.


 


Шановні студенти! Я ваш психолог і в своїй роботі завжди враховую ваші інтереси. Тому вибір інформації для цього розділу здійснюється за вашим бажанням.
Якщо вас цікавить якась інформація, пов’язана з психологією, можете повідомити мені, надіславши листа в розділі «питання психологу» або сказати мені про це особисто.
З повагою
Наталія Миколаївна Котенко
Що робити, якщо ви підозрюєте, що ваш друг
грубо поводиться зі своїм партнером.
У якому випадку необхідно повідомити дорослого про те,
що відбувається?
Як допомогти, якщо ваш друг або подруга стали
жертвами нездорових взаємин.
Шановні студенти. До мене часто звертаються з питаннями, які пов’язані з проблемами взаємовідносин. Практика показує, що багатьом вашим одноліткам важко визначити якість своїх взаємин. Ознаки нездорових відносин можуть бути завуальовані, тому корисним є час від часу аналізувати свої почуття. Слід пам’ятати, що нездорові відносини дуже рідко стабілізуються згодом. Нажаль, навпаки, зазвичай ситуація погіршується. Тож пропоную маленький тест, завдяки якому ви зможете визначити, чи досить здоровими є ваші взаємини з партнером.
Тест на якість взаємин.
Здорові взаємини
Співробітництво і щирість:
Повага:
Економічне партнерство:
Чесність і прийняття:
Довіра і підтримка:
Нездорові взаємини
Залякування і примус:
Неповага:
Економічний контроль:
Зменшення, заперечення, обвинувачення:
Ізоляція:
Вправа «ЯК УПРАВЛЯТИ СВОЇМ ЄМОЦІЙНИМ СТАНОМ ТА ВИХОВУВАТИ ВОЛЮ»
1. Кожна людина має деякий час по дорозі на роботу або на навчання. Декілька хвилин тренування під час дороги виявляється достатнім для позитивного налаштування до майбутньої діяльності. Найважливішими компонентами цього заняття є: дихальна гімнастика, самоконтроль постави, вираз обличчя, тембр голосу. Формуванню позитивного настрою сприяє ходьба у темпі. Відправляючись на роботу або на заняття, перед дзеркалом слід перевірити свою поставу, зовнішній вигляд, вираз обличчя.
Перш за все, обличчя повинно мати приємний вираз. Це дуже важливо. На привітну посмішку люди завжди відповідають посмішкою. Крім того, підтримка на обличчі виразу заспокоєння за механізмами фізіологічного зворотного зв’язку забезпечує стабілізацію позитивного емоційного стану.
Все в організмі взаємопов’язане. Радісний вираз обличчя надає почуття впевненості в собі, воно обов’язково проявляється в поставі. З іншого боку, достатньо тільки опустити голову та зігнути плечі, одразу з’являться сум та пригнічений стан.
2. Кожному емоційному стану відповідає визначенийтемпоритм - єдина внутрішня швидкість, як би рівнодіюча всіх швидкостей, яка задається мозкові ззовні та зсередини, та пов’язана з тонусом емоціями, увагою та рухами. Виділяються темпоритми спокою, підготовки до дії, роздумів, активності, екстазу.
Вправи на темпоритми тренують рухливість нервових процесів, виховують властивості добре адаптованої «сильної» особистості.
З метою розвитку навиків саморегуляції можливо використовувати вправи на оволодіння фізичним темпоритмом, які краще за все відпрацьовувати під час ранкової зарядки. Суть тренування полягає у наступному: змінюючи темп (від сповільненого до прискореного), здійснюється 10 – 12 рухів.
Перша вправа – стискання та розтискання пальців рук.
Друга – малювання пензлем вісімки.
Третя – переведення ока з предмету та предмет.
Четверта – чергування темпу ходи від повільного до прискореного в різному ритмі. Таким чином по 10 – 12 разів йде відпрацювання кожного темпоритму.
3. Згідно з теорією емоцій Джеймса – Ланге, легше спостерігати «сильні» емоції, такі, як любов, гнів, страх, виконуючи вправи, що дозволяють відчути взаємодію між фізичними відчуттями та почуттями, що їх супроводжують.
1). Дайте собі можливість розізлитися. Можливо, вам необхідно для цього представити собі якусь людину або ситуацію, або політичного діяча, який викликає у вас гнів. Дайте емоції сформуватися, змініть вашу позу, щоб руки стиснулись у кулаки, зуби зійшлися, щелепа була злегка висунута вперед. Намагайтеся помічати ці та інші зміни.
2). Розслабтеся, порухайтеся, глибоко подихайте. Відпустіть емоцію та подивіться навкруги себе. В результаті ваше емоційне напруження зникне і ви будете почувати себе легко.
3). Тепер відчуйте себе одиноким, покинутим. Це легше зробити на підлозі. Дайте можливість тілу згорнутися, коліні притуліть до тіла, голову до грудей.
4). Знов розслабтеся та відчуйте полегшення.
4. Оберіть час, коли ви зайняті важкою тривалою роботою, інтелектуальною або фізичною. Коли відчуєте втому, лягайте на підлогу (вправу можна робити і сидячи). Намагайтеся близько п’яти хвилин дихати повно та повільно. Нічого не робіть, просто дайте своїм м’язам розслабитися, диханню уповільнитися, відпустіть свої думки. Прикрийте повіки. Думкою подивіться на себе зсередини. Чоло розгладжене… Обличчя розслаблене… Челюсті розжаті… Руки, тулуб, ноги розслаблені. Представте собі красивий краєвид. Постарайтеся як би перенестися туди. Відчуйте аромат квітів, трав, почуйте шелест листя…. Насолоджуйтеся відпочинком та спокоєм. Через п’ять хвилин зробіть глибокий вдих, відкрийте очі. Напружте м’язи ніг, тулуба, перевірте їх слухняність, готовність до роботи. Допомагають розслабитися і приємні мелодії.
5. Для посилення волі зробіть вправу, яка на перший погляд буде вважитися вам безглуздою. Вправу слід виконувати на протязі п’яти хвилин в день.
1) Візьміть коробок сирників та покладіть його на стіл перед собою.
2) Виймайте сирники один за одним.
3) Закрийте коробочку.
4) Відкрийте коробочку та покладіть сирники назад, один за одним.
5) Закрийте коробочку.
Продовжуйте виконувати вправу 3 – 7 разів, поки не закінчиться час. Після виконання вправи запишіть, що ви при цьому відчували. Зверніть увагу на всі причини, які ви знаходили, щоб припинити це «безглузде» заняття.
Під час повтору вправи через декілька днів почнуться зміни, хоча кожен день ви будете знаходити багато нових причин, через які цю вправу слід припинити. У майбутньому вам буде легко витримувати п’ять хвилин, які відводяться на вправу та, крім цього, ви отримаєте відчуття сили та самоконтролю.
| 
 Котенко Наталія Миколаївна - практичний психолог вищої категорії, викладач, педагогічний стаж - 15 років. Контактні телефони: 050 990 45 07 098 260 92 66 e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. 
  | 
|
|   | 
Беленченко Ірина Вікторівна - соціальний педагог першої категорії, викладач, педагогічний стаж - 10 роки. 
 Контактний телефон: 050 643 87 33 e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.  | 
План заходів з профілактики булінгу 2025/2026
План роботи практичного психолога 2025/2026
Тренінги щодо профілактики гострих стресових розладів та ПТСР
Тренінги з основ першої психологічної допомоги
Тренінги для профілактики гострих стресових розладів та ПТСР
Тренінг з основ першої психологічної допомоги
Тренінг із профілактики гострих стресових розладів та ПТСР
Тренінги щодо профілактики гострих стресових розладів та ПТСР
Попередження домашнього та гендерно зумовлепного насильства
Тренінги з основ першої психологічної допомоги
Тренінг зі співробітниками коледжу щодо профілактики гострих стресових розладів та ПТСР
Профілактика булінгу серед студентів коледжу
Тренінги зі студентами з основ першої психологічної допомоги
Тренінг з протидії гендорному насильству
Профілактика адиктивної поведінки
Тренінги щодо профілактики гострих стресових розладів та ПТСР
Тренінг з педагогами «Основи першої психологічної допомоги»
Корисні матеріали психологічної служби
Захід "16 днів проти насильства"
Конкурс плакатів до дню боротьби зі СНІДом
Основною метою роботи психологічної служби коледжу є виконання завдань, пов’язаних з підвищенням ефективності педагогічного процесу, сприяння особистісному та професійному зростанню, соціальному благополуччю та збереженню психологічного здоров`я усіх учасників освітнього процесу.
Організація роботи практичного психолога та соціального педагога базується на поєднанні таких компонентів:
– заходах, спрямованих на реалізацію державних, регіональних програм, наказів та рішень;
 –запиту і специфіки навчального закладу;
– річного плану діяльності практичного психолога та соціального педагога;
Основними завданнями психологічної служби є:
–надання соціально-психологічної допомоги студентам та співробітникам коледжу;
–формування у студентів та співробітників коледжу високого рівня психологічної культури;
–психологічна просвіта:
–вивчення психологічних труднощів студентів коледжу та підготовка рекомендацій кураторам груп щодо взаємодії зі студентами;
–сприяння особистісного розвитку студента;
–здійснення соціально-педагогічного патронажу, який спрямований на надання допомоги соціально незахищеним категоріям студентів з метою подолання ними життєвих труднощів та підвищення їх соціального статусу;
– сприяння особистісному розвитку кожної особистості;
– соціально-діагностичне опитування та прогнозування щодо соціальної захищенності студентів та їх родин, яке спрямоване на попередження втрати контингенту.
Основними видами діяльності служби є:
1. Психологічна просвіта – у формі проведення лекцій, тренінгів, бесід, презентацій, а також створенні інформаційних стендів з метою розповсюдження психологічних знань серед студентів, викладачів та співробітників, спрямованого на підвищення психологічної культури особистості.

2. Індивідуальне консультування усіх учасників педагогічного процесу з метою надання психологічної підтримки та допомоги у кризових життєвих ситуаціях, самопізнанні, вирішенні особистісних проблем, налагодженні міжособистісних стосунків, особистісному розвитку, формуванні соціально корисної життєвої перспективи.
3. Соціально – психологічна діагностика (індивідуальна та групова) – проведення досліджень з актуальних проблем, які виникають у навчальному процесі з метою з’ясування змісту і умов індивідуального розвитку студентів, їх особистісних ресурсів, визначення причин, які ускладнюють їх розвиток та навчання, сприяння самопізнанню та саморозвитку.
4. Психологічна корекція – здійснення психолого-педагогічних заходів у вигляді тематично-інформаційних лекцій, групових тренінгових програм, соціально-психологічних рольових ігор (соціально-психологічний театр). Корекція також реалізується в форматі активного соціально-психологічного навчання через індивідуальну та групову роботу особистісної та соціально-психологічної спрямованості.

5. Профілактика – виховні бесіди, інформаційні лекції, наглядний матеріал соціально-психологічного стенду спрямовані на попередження відхилень у розвитку та становленні особистості, міжособистісних стосунках, запобігання конфліктним ситуаціям та професійному вигоранню у навчально-виховному процесі.

6. Організаційно-методична та аналітична робота за наслідками діяльності служби; планування роботи; створення баз даних, пакетів методичних рекомендацій; аналіз отриманих результатів роботи.
7. Зв’язок з громадськістю – співпраця з:
– центр практичної псхології, соціальної роботи та здорового способу життя КВНЗ "Харківська академія неперервної освіти";
– центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді;
– службами у справах дітей;
– громадськими організаціями;
– благодійними організаціями
Тренінг з протидії гендерному насильству
Котенко Наталія Миколаївна
Психологія – Харківський національний університет
ім. В.Н.Каразіна, факультет психології
Контактні телефони: 050 990 45 07
098 260 92 66
e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.








 
Беленченко Ірина Вікторівна
Cоціальний педагог
Контактний телефон: 050 643 87 33
e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Нормативні документи на допомогу кураторам та вихователям:
ЗУ Про засади державної політики національної пам’яті Українського народу
Постанова Про затвердження Державної цільової соціальної програми
Розпорядження Про схвалення Концепції Державної цільової соціальної програми
Про методичні рекомендації щодо організації виховного процесу в закладах освіти
Інформаційні матеріали до Дня захисника та захисниці
Національно-патріотичне виховання
Поняття національно-патріотичного виховання
Сьогодні, в умовах повномасштабного вторгнення російської федерації на територію України наша держава потребує на всебічно освічену, високоморальну особистість, патріота з активною громадською позицією, готового в разі потреби стати на захист Батьківщини. Тому пріоритетним напрямком виховної діяльності на загальнодержавному рівні визначається національно-патріотичне виховання як невід’ємна частина національної безпеки.
Національно-патріотичне виховання– наскрізний виховний процес, спрямований на утвердження української національної та громадянської ідентичності, формування оборонної свідомості на основі суспільно-державних (національних) цінностей України, соціальної активності та відповідальності, готовності до дієвого виконання громадянського і конституційного обов’язку із захисту національних інтересів, державної незалежності і територіальної цілісності України.
Завдання національно-патріотичного виховання
ü утвердження в свідомості й почуттях особистості патріотичних цінностей, переконань і поваги до культурного та історичного минулого України;
ü виховання поваги до Конституції України, Законів України, державної символіки;
ü підвищення престижу військової служби, а звідси – культивування ставлення до солдата як до захисника Вітчизни, героя;
ü усвідомлення взаємозв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та її патріотичною відповідальністю;
ü сприяння набуттю дітьми та молоддю патріотичного досвіду на основі готовності до участі в процесах державотворення, уміння визначати форми та способи своєї участі в життєдіяльності громадянського суспільства, спілкуватися з соціальними інститутами, органами влади, спроможності дотримуватись законів та захищати права людини, готовності взяти на себе відповідальність, здатності розв’язувати конфлікти відповідно до демократичних принципів;
ü формування толерантного ставлення до інших народів, культур і традицій;
ü утвердження гуманістичної моральності як базової основи громадянського суспільства;
ü культивування кращих рис української ментальності - працелюбності, свободи, справедливості, доброти, чесності, бережного ставлення до природи;
ü формування мовленнєвої культури;
ü спонукання зростаючої особистості до активної протидії українофобству, аморальності, сепаратизму, шовінізму, фашизму.
Складові національно-патріотичного виховання
- громадянсько-патріотичне виховання– наскрізний виховний процес, спрямований на усвідомлення громадянами України власної відповідальності за розвиток успішної країни та важливості турботи про благо українського народу;
- військово-патріотичне виховання – наскрізний виховний процес, спрямований на формування у громадян України оборонної свідомості, готовності до національного спротиву, підвищення суспільної значущості та поваги до військової служби, мотивації громадян до набуття ними необхідних компетентностей у сфері безпеки і оборони;
- духовно-моральне виховання– наскрізний виховний процес, спрямований на формування та розвиток духовних і моральних цінностей громадян України, закордонних українців, а також іноземців та осіб без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах, на основі суспільно-державних (національних) цінностей України.
Принципи національно-патріотичного виховання
Заходи національно-патріотичного виховання
Національно-патріотичне виховання в Харківському державному професійно-педагогічному фаховому коледжі імені В. І. Вернадського є пріоритетним напрямком виховної роботи й здійснюється з використанням таких форм: засідання «круглих столів», конференції, тематичні виховні заходи, години спілкування з військовослужбовцями, ветеранами АТО, російсько-української війни, участь у волонтерській роботі тощо.
Заходи національно-патріотичного виховання
на 2024/2025 н. р.


Заходи з національно-патріотичного виховання (з 01.09.2024)
Засідання круглого столу «Культурний код України: символи, традиції, сучасність»
Всеукраїнський радіодиктант національної єдності – 2025
День української писемності та мови в коледжі
Виховна година «Жіноче лідерство в історії України: від княгині Ольги до Олени Зеленської»
У коледжі вшанували 80-ту річницю Перемоги над нацизмом
Виховний захід «Мово українська, гордосте моя…» до Дня української писемності та мови
Всеукраїнський радіодиктант національної єдності – 2024
Зустріч з Любов’ю Мельник у межах проєкту Михайла Красікова «Я пам’ятаю. Життя в традиціях...»
Круглий стіл «Нація нескорених: від козацтва до сьогодення»
Круглий стіл «Видатні жінки України»
Виховний захід «Акція «Поверніть героїв додому»
АКЦІЯ «ПОВЕРНІТЬ ГЕРОЇВ ДОДОМУ!»
Мирні акції-нагадування чи демонстрації під гаслом «ПОВЕРНІТЬ ГЕРОЇВ ДОДОМУ!» регулярно проходять у різних містах України із закликами прискорити звільнення наших оборонців. Рідні, близькі, знайомі військовополонених та просто небайдужі українці намагаються привернути увагу суспільства та нагадати всьому світу, що українські воїни знаходяться в полоні вже 3 роки й потерпають там від щоденних катувань. За ініціативи старости групи СТ-4.105 Ажель Анни та її матері 18 квітня 2025 року куратори та студенти груп 1 курсу мали змогу та честь відчути причетність до цієї шляхетної справи: підтримати військовополонених та їх близьких. Питання полону й визволення з полону дуже болюче, тому захід пройшов зворушливо, був емоційно насиченим та патріотично спрямованим.
Зустріч була завершена словами «Усі мають повернутися додому!». Усі присутні були вдячні за можливість долучитися до акції «Поверніть героїв додому!» та познайомитися з неймовірними українцями, які вимагають від влади докласти всіх зусиль для звільнення всіх наших захисників, просять світ максимально тиснути на агресора, щоб повернути героїв живими додому.
Круглий стіл «Видатні жінки України»
20 березня в нашому коледжі в онлайн-форматі методичним об’єднанням кураторів груп було проведено засідання круглого столу «Видатні жінки України».
Метою круглого столу було вшанування життєвого подвигу видатних жінок України, їхнього внеску в історію, науку та культуру країни. Учасники заходу не лише згадали досягнення відомих українок, але й спробували зрозуміти, що допомогло їм стати тими, ким вони є: які риси характеру, життєві принципи та обставини сприяли їхньому успіху.
Творча група кураторів та студентів коледжу на чолі з головою МО Богдан І. М. провела дослідницько-пошукову роботу та представила результати своїх досліджень у доповідях на теми:
- Українські жінки в історії державотворення (студентка гр. МН-208к Кофанова Софія, керівниця – кураторка Сайчук Ю. А.)
- Видатні жінки України в науці (студентка гр. МН-109к Кулик Ірина, керівник – куратор Негіпа О. Л.)
- Видатні педагогині України (студент гр. ТМ-4.114к Жданов Максим, керівник куратор Ровний Є. В.)
- Видатні жінки України в мистецтві (студент гр. ЕМ-4.110 Бистров Іван, студентка гр. ЕМ-4.111к Кучеренко Світлана, керівник – куратор Богдан О. М.)
- Видатні спортсменки України (студент гр. ТМ-4.115к Вернигоров Сергій, керівниця – кураторка Вуртак О. В.)
- Видатні жінки в боротьбі за незалежність України (студент гр. ЕМ-4.110 Тикул Архип, керівниця – кураторка Громова Т. Г.)
Роль ведучої заходу взяла на себе кураторка групи МН-208 Сайчук Ю. А.
Під час круглого столу учасники мали можливість не лише слухати доповіді, але й активно долучитися до дискусії. Інтерактивне опитування дозволило кожному назвати імена видатних українок, чиї подвиги, на їхню думку, заслуговують на місце в історії, а також поділитися власними роздумами про роль жінки в сучасному суспільстві.








У КОЛЕДЖІ ВШАНУВАЛИ ДЕНЬ ПАМ'ЯТІ ГЕРОЇВ НЕБЕСНОЇ СОТНІ ТА РІЧНИЦЮ ПОВНОМАСШТАБНОГО ВТОРГНЕННЯ РОСІЇ В УКРАЇНУ
20 лютого 2025 року в коледжі відбувся важливий захід – круглий стіл «Нація нескорених: від козацтва до сьогодення». Цей захід, що проходив у межах національно-патріотичного виховання, був присвячений пам'яті Героїв Небесної Сотні та третій річниці повномасштабного вторгнення Росії в Україну – двом трагічним, але водночас героїчним сторінкам нашої історії.
Організаторами круглого столу виступила творча група кураторів під керівництвом І. В. Беленченко. Студенти та куратори коледжу підготували цікаві та змістовні доповіді, які охоплювали різні періоди боротьби українського народу за незалежність.
- «Нескорені нащадки степів: зародження українського козацтва та Запорозької Січі» – студент Назаренко Олександр (гр. ТМ-215, кураторка Онопченко Л. П.)
- «Українська визвольна війна 1648 – 1676: боротьба за право бути вільними» - студент Якуб Олександр (гр. СТ-4.107, кураторка Пономарьова В. М.)
- «Голос свободи з лісів і степів: українські повстанські рухи» – студентка Сазикіна Ірина (гр. МН-4.108к, кураторка Гордєєва О. Л.)
- «Українська революція 1917–1921 років» – студентка групи ЕМ-4.111 Кучеренко Лана (кураторка групи ЕМ-211к Корнєєнкова М. М.)
- «Розстріляне відродження: трагедія української культури» – студентка Бережна Діана (гр. ХТ-4.113, кураторка Беленченко І. В.)
- «Український дисидентський рух» – студент Середа Михайло (гр. БС-4.101, кураторка Кириченко О. А.)
- «Революції свободи» – студент Котоменко Олександр ( гр. ХТ-4.113, куратор групи ТМ-4.114 Барбін С. С.)
- «Російсько-українська війна» – студент Носуля Олександр (гр. СТ-206к, кураторка Костенко О. Г.)
Учасники заходу здійснили своєрідний історичний екскурс, згадавши про славне козацтво, визвольну війну під проводом Богдана Хмельницького, повстанські рухи, Українську революцію 1917 – 1921 років, трагедію Розстріляного відродження, дисидентський рух, революції України та сучасну російсько-українську війну.
Особливу увагу було приділено героїзму наших воїнів, які сьогодні захищають Україну від російських окупантів. Студенти мали змогу переглянути зворушливу презентацію, героями якої стали студенти, які зараз знаходяться на фронті. Їхні історії є прикладом незламної мужності та безмежної відданості своїй Батьківщині. На жаль, війна не оминула й наш коледж. Ми втратили студентів-випускників, які віддали своє життя за Україну. Їхні імена назавжди будуть занесені на Дошку пошани коледжу.
Наприкінці заходу учасники вшанували хвилиною мовчання пам'ять тих, хто боровся за рідну землю, хто до останнього подиху залишався вірним своїй країні: Героїв Небесної Сотні, невинно вбитих українців, волонтерів, медиків та рятувальників.
Круглий стіл став не лише інформаційним заходом, але й актом єднання та підтримки. Він показав, що український народ завжди бореться за свою свободу й ніколи не здається перед ворогом.
Слава Україні! Героям слава!





КРУГЛИЙ СТІЛ «Ти сильний, мій Харкове, сильний, бо в тебе козацька душа…» До 370-річчя заснування Харкова
У нашому коледжі існує стала чудова традиція - об’єднувати кураторів та здобувачів освіти у творчі групи для вивчення певного питання з його подальшим висвітленням. Колектив студентів та їх керівників – кураторів навчальних груп – провів ґрунтовну пошукову та дослідницьку роботу, яку презентували сьогодні, 19 листопада 2024 року, під час засідання загальноколеджівського круглого столу, дата проведення якого припала на 1000-й день з початку повномасштабного вторгнення росії. Тому тема круглого столу «Ти сильний, мій Харкове, сильний, бо в тебе козацька душа…», присвяченого 370-річчю заснування Харкова – найкращого міста на землі, набула ще більшого значення та важливості.
Здобувачі освіти під керівництвом своїх наставників підготували та висвітлили такі питання:
1. «Харків – українське місто» (Шинкарук Артур гр. БС-201, керівниця Смірнова Віталіна Францівна);
2. «Виставка «Харків Сковороди у портретах та міських пейзажах» (Кучеренко Світлана гр. ЕМ-4.111, керівниця Сіренко Юлія Вікторівна);
3. «Архітектурні візитівки Харкова» (Захаров Юрій гр. БС-4.104к, керівниця Журбій Ганна Геронівна);
4. «Харків зруйнований» (Водолазький Артем гр. ТМ-4.112, керівник Захаров Андрій Вадимович);
5. «Харків незламний» (Ажель Анна гр. СТ-4.105, керівниця Лобко-Лобановська Валентина Анатоліївна);
6. «Видатні харків’яни» (Латинський Дмитро, Шевченко Аліна гр. СТ-4.105, керівниця Урум Алла Володимирівна).
Виступи здобувачів освіти були змістовними, емоційними, супроводжувалися цікавими презентаціями, відеоматеріалами та музичними кліпами, присвяченими незламності нашого міста-героя Харкова та унікальній стійкості харків’ян.
Ведуча круглого столу Чорна Вікторія Вікторівна підкреслила, що завдяки правильній та сучасній подачі матеріалу учасники заходу ніби відвідали виставку про невідомий Харків часів видатного українського філософа Григорія Сковороди, здійснили віртуальну екскурсію архітектурними візитівками Харкова, пригадали зруйноване місто після Другої світової війни та його відбудову, зазирнули в історію становлення та розквіту Харкова як центру Слобожанщини та, найголовніше, згадали видатних харків’ян минулого та сьогодення.
Технічну підтримку всього заходу здійснював куратор гр. ТР-217 Караван Руслан Андрійович. Захід пройшов цікаво, динамічно, на високому організаційному та методичному рівнях.
Матеріали заходу можна переглянути за посиланням: http://surl.li/ghwtid



День української писемності та мови

Шановні друзі!
Напередодні Дня української писемності та мови – свята розвитку державної мови, яке відзначається 27 жовтня, пропонуємо ознайомитись з планом заходів до цієї знаменної дати:
11.00 – Всеукраїнський диктант Національної єдності. Запрошуємо всіх охочих взяти участь та надіслати фото процесу написання.
13.00 - виховний онлайн-захід «Ти велична і проста.Ти стара і вічно нова.Ти могутня, рідна мово!»
14.00 – проведення І етапу Міжнародного конкурсу студентської молоді з української мови імені Петра Яцика та Міжнародного мовно-літературного конкурсу студентської молоді імені Тараса Шевченка. Чекаємо на учасників з усіх груп нашого коледжу!
Циклова комісія соціально-гуманітарних дисциплін 

Тематичні виховні години




Заходи національно-патріотичного виховання
на 2023/2024 н. р.
 
Круглий стіл «Костянтин Дмитрович Ушинський – національна гордість народу України (до 200-річчя від дня народження)»



Круглий стіл "Велика ціна визволення України" До другої річниці повномасштабного вторгнення Росії в Україну





День вишиванки

Національно-патріотичне виховання – пріоритетний напрям у формуванні української ідентичності
Викладачі циклової комісії психолого-педагогічних дисциплін та фізичного виховання провели виховний захід, присвячений національно-патріотичному вихованню молоді, організувавши перегляд сторінок усного журналу «Мій рідний край, моя земля». Студенти коледжу продемонстрували результати своїх дослідницько-пошукових робіт.

Круглий стіл «І плакала свіча в скорботі…». Пам’яті жертв Голодомору 1932 – 1933 років


















Заходи з національно-патріотичного виховання (з 01.09.2024)
Виховний захід «Мово українська, гордосте моя…» до Дня української писемності та мовиВсеукраїнський радіодиктант національної єдності – 2024Круглий стіл «Ти сильний, мій Харкове, сильний, бо в тебе козацька душа…», присвячений 370-річчю заснування Харкова Зустріч з Любов’ю Мельник у межах проєкту Михайла Красікова «Я пам’ятаю. Життя в традиціях...»Круглий стіл «Нація нескорених: від козацтва до сьогодення»Круглий стіл «Видатні жінки України»Виховний захід «Акція «Поверніть героїв додому»